TEKES rahoitusta Monitieteiseen DIGI 50+ hankkeeseen Jyväskylän yliopistoon
TEKES rahoitusta Monitieteiseen DIGI 50+ hankkeeseen Jyväskylän yliopistoon
Monitieteisen DIGI 50+ hankkeen tavoitteena on auttaa elinkeinoelämää hyödyntämään paremmin myöhäiskeski-ikäisten, noin 50–65-vuotiaiden kuluttajien potentiaalia asiakkaina digitalisoituvissa palveluympäristöissä. Tutkimushanke yhdistää sosiologian, markkinoinnin, elämänkaaripsykologian, tietotekniikan ja palvelumuotoilun osaamista. Hanketta johdetaan yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitokselta (sosiologia) ja mukana ovat myös Kauppakorkeakoulu (markkinointi), terveystieteiden laitos (Gerontologian tutkimuskeskus) ja Agora Center.
– Viisi-kuusikymppisten kuluttajien tutkiminen on tärkeää, sillä he ovat aktiivinen, mutta kuitenkin melko vähän tutkittu ryhmä. Ikäluokkana he kuuluvat Suomen vauraimpiin ja lisäksi he elävät muutosvaihetta, jossa esimerkiksi asumisessa ja vapaa-ajassa tapahtuu muutoksia, hanketta johtava sosiologian professori Terhi-Anna Wilska toteaa.
– Kaikenikäiset kuluttajat etsivät arjestaan lisää elämyksiä ja tekevät ostopäätöksiä yhä useammin arvojen ja tunteiden perusteella. Tämä vaatii yrityksiltä räätälöityjä ja luovia ratkaisuja asiakkaiden kohtaamiseen sekä digitaalisissa että fyysisissä palveluympäristöissä”, Kauppakorkeakoulun osahanketta johtava markkinoinnin professori Outi Uusitalo uskoo.
DIGI 50+ -hanke tutkii, miten varttuneiden kuluttajien arki, elämänvaiheen muutokset, arvot ja tunteet voidaan paremmin huomioida palvelutarjonnassa ja miten palveluja tulisi muotoilla eri-ikäisten asiakkaiden parempaan kohtaamiseen digitaalisten ja fyysisten palveluympäristöjen yhdistelmissä.
Kaupallisen tiedon lisäksi tutkimuksessa tuotetaan näkemyksiä yhteiskunnallisesti tärkeistä kysymyksistä. Monissa palveluissa yhä enemmän vastuuta on siirtymässä julkisilta yksityisille palveluntarjoajille. Tarvitaan tietoa, ymmärrystä ja uusia näkökulmia siitä, miten palvelut ja niiden design vaikuttavat eri ikäryhmien hyvinvointiin. Väestön ikääntyminen on edessä kaikkialla maailmassa, joten suomalaiselle palveludesign-osaamiselle on mahdollista löytää myös kansainvälisiä markkinoita 50+ kuluttajien arjen palveluratkaisuja tuotteistamalla.
Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 500 000 euroa, ja se on kokonaan Jyväskylän yliopiston koordinoima. Yritysyhteistyökumppaneita ovat YIT, Jyväskylän Energia, Suomen Asuntomessut, W3 Group/City Digital ja Designtoimisto Kuudes Kerros.
Lisätietoja:
Professori Terhi-Anna Wilska; terhi-anna.wilska@jyu.fi puh: 040 8054201
Professori Outi Uusitalo; outi.uusitalo@jyu.fi, puh: 0400 247996